Ondernemer Jelle Drijver was jurylid voor zowel de eerste als de tweede editie van de Nationale Flexplek Test. Ook dit jaar wilde hij voor ons weer langs een aantal flexplekken. Waar komt deze affiniteit met de Flexplek Test vandaan? Lees het in dit interview!

Spreker, trainer, acteur, vlogger, podcaster en ondernemer. Dat is nogal een lijst! Hoe is dat zo gekomen? En heb je nog tips voor beginnende ondernemers?

“Eigenlijk hoort “ondernemer” op de eerste plaats. Ik geloof dat werk vooral heel leuk moet zijn en ik moet er niet aan denken om maar één ding te doen. Overigens hebben die zaken meer met elkaar te maken dan je in de eerste plaats zou denken. Het podcasten en vloggen zet ik o.a. in om mijn bedrijf, onze huurders (en mijzelf) te positioneren. Tijdens mijn trainingen en lezingen vertel ik hoe ik dat doe en help ik anderen dat ook te doen voor hun business. Min core business is het verhuren van kantoorruimtes (geen flexplekken) via Peper in je Pand.”

Bij een fijne werkplek wordt al snel gedacht aan snelle WiFi, een lekkere stoel en goede koffie. Wat zijn een paar andere factoren die voor jou bepalen of je ergens goed kan werken? 

“Wat mij betreft zijn oa leuke buren heel belangrijk. Gelijkgestemde ondernemers/medewerkers waarmee je kan sparren, lachen en kennisdelen. Verder organiseren wij veel kennissessies, masterminds en events en koppelen we bedrijven en mensen aan elkaar. Daaromheen zijn er de borrels, bootcampen op dinsdag etc. Zeker kleinere bedrijven en zelfstandigen vinden het prettig om onderdeel te zijn van een community. Zelfstandig zijn en toch het gevoel dat je collega’s om je heen hebt”

Tijdens jouw carrière heb je nogal uiteenlopende werkplekken gehad. Van de zolderkamer bij je oom en tante in de Achterhoek tot Dotslash in Utrecht, waarvoor je nu zelf de verhuur regelt. Heb je nu jouw ideale werkplek gevonden?

“Ja dat heb ik. Die hierboven genoemde randvoorwaarden heb ik dan ook zelf geschapen nadat ik zelf een kantoor ging huren in een groot pand van 8 etages dat verder helemaal leeg stond en waar de (traditionele) makelaar niets deed om daar een beetje peper in je stoppen. Terwijl wij wel eens met iemand anders wilde tafeltennissen en proosten tussen de bedrijven door. Toen ben ik zelf maar begonnen om leuke buren te zoeken. Na 1,5 jaar zat het pand vol met ruim 40 bedrijven en kregen we een wachtlijst en ging ik op zoek naar een ander leuk pand waar ik met die wachtlijst heen kon. Zo is mijn 2e bedrijf Peper in je Pand ontstaan.”

Te veel lawaai, te duur of een slechte bereikbaarheid zijn allemaal zaken waardoor een werkplek minder aantrekkelijk wordt. Wat is voor jou een absolute dealbreaker bij een flexplek?

“Die vraag is na de vorige vragen een open deur. Wat mij betreft is het een dealbreaker als het internet niet goed is, er geen leuke buren zijn, een pand grotendeels leeg staat, de omgeving onveilig is, er geen beleid is op vuile keukens waar met vieze vaat en volle vuilniszakken waar niemand zich verantwoordelijk voor voelt, het internet niet goed geregeld is vanuit de verhuurder en er niet een kar-trekker is zoals ik die er wat leuks van maakt. Die vuile vaat hebben wij trouwens enorm leuk opgelost: samen met stichting Philadelphia hebben we binnen Dotslash ruimte gecreëerd voor dagbesteding voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Denk bijvoorbeeld aan mensen met downsyndroom, autisme of andere uitdagingen. Zij worden er heel blij van om zich binnen ons concept nuttig te maken en brengen een lach op de gezichten van zowel huurders als bezoekers. Niet alleen maatschappelijk ondernemen, deze toppers zijn ook echt een aanwinst.”

In hoeverre helpt jouw ervaring met verschillende werkplekken en flexplekken jou in je onderneming Peper in je Pand, waarbij je kantoorruimtes verhuurt aan leuke, kleinere bedrijven? 

“Ik ben natuurlijk een aantal jaren jurylid geweest voor de Nationale Flexwerk Test (gesponsord door ASUS). Voor mij een mooie manier om bij veel andere concepten in de keuken te kijken en inspiratie op te doen. Flexplek omgevingen zijn anders dan verzamelgebouwen met kantoorruimtes maar er zijn natuurlijk raakvlakken. Denk aan receptie, entree, signing, routing door een pand, reserveren van ruimtes, restaurant etc. Wat doen anderen? Hebben zijn dezelfde uitdagingen en zo ja, hoe lossen ze die op? Ook als je zelf denkt dat je alles goed voor elkaar hebt is het belangrijk om om je heen te blijven kijken en met anderen te blijven praten.”